A Mission statement talks about HOW you will get to where you want to be. Defines the purpose and primary objectives related to your customer needs and team values. |
A Vision statement outlines WHERE you want to be. Communicates both the purpose and values of your business. |
About |
(الطريق للوصول إلى الرؤية) |
(هدف أو حلم بعيد المدى قابل للتحقق) |
كيفية وصول المؤسسة إلى المكان الذي تطمح أن تكون فيه في المستقبل، كما توضح الأهداف الأساسية الخاصة بتوفير الاحتياجات اللازمة للشركاء وأصحاب المصلحة. |
هو تصور واضح عما تطمح أن تصل إليه المؤسسة في المستقبل، ومرتبطة بأهداف العمل والقيم الجوهرية. |
It answers the question, “What do we do? What makes us different?” |
It answers the question, “Where do we aim to be?” |
Answer |
من نحن؟ ماذا نعمل؟ ما يميزنا عن المؤسسات الأخرى (الميزة التنافسية)؟ |
إلى أين تطمح المؤسسة أن تصل في المستقبل؟ |
A mission statement talks about the present leading to its future. |
A vision statement talks about your future. |
Time |
الحاضر الذي يؤدي إلى المستقبل (تحقيق الحلم). |
حلم مراد تحقيقه وإنجازه في المستقبل. |
It lists the broad goals for which the organization is formed. Its prime function is internal; to define the key measure or measures of the organization's success and its prime audience is the leadership, team and stakeholders. |
It lists where you see yourself some years from now. It inspires you to give your best. It shapes your understanding of why you are working here. |
Function |
توضع غايات عامة رئيسية تبين الهدف من إنشاء المؤسسة، تتضمن معايير ومقاييس لمدى نجاح المؤسسة داخلياً، وتحدد الفئة المستهدفة (الإدارة العليا، والشركاء، وفريق العمل). |
توضح " أين ترى المؤسسة نفسها في المستقبل؟ وضرورية لتحفيز المؤسسة وفريقها لبذل أقصى طاقاتها للوصول إلى ما تتطلع وتسمو إليه. |
Your mission statement may change, but it should still tie back to your core values, customer needs and vision. |
As your organization evolves, you might feel tempted to change your vision. However, mission or vision statements explain your organization's foundation, so change should be kept to a minimum. |
Change |
قد تتغير صيغة الرسالة، على شرط أن تبقى مرتبطة بالرؤية، القيم الجوهرية، واحتياجات الشركاء. |
كلما اقتربت المؤسسة من تحقيق الحلم، كلما رغبت في تغيير الرؤية لكن بالحد الأدنى، على أن تكون مرتبطة بأهداف العمل والقيم الجوهرية |
What do we do today? For whom do we do it? What is the benefit? In other words, Why we do what we do? What, For Whom and Why? |
Where do we want to be going forward? When do we want to reach that stage? How do we want to do it? |
Developing a statement |
ماذا نقدم؟ وما القيمة المضافة الذي نقدمه؟ ولمن نقدمه (الفئة المستهدفة)؟ |
أين تطمح المؤسسة أن تكون في المستقبل؟ ومتى؟ وكيف تصل إلى هناك؟ |
Purpose and values of the organization: Who are the organization's primary "clients" (stakeholders)? What are the responsibilities of the organization towards the clients? |
Clarity and lack of ambiguity: Describing a bright future (hope); Memorable and engaging expression; realistic aspirations, achievable; alignment with organizational values and culture. |
Features of an effective statement
|
توضيح الغاية من تأسيس المؤسسة والقيم الجوهرية، ومن هم الشركاء الرئيسين للمؤسسة (الفئة المستهدفة)؟ ومسؤوليات المؤسسة تجاههم ؟ |
واضحة ذات دلالة، جذابة، يمكن حفظها بسهولة، واقعية قابلة للتطبيق في المستقبل، مرتبطة بالقيم الجوهرية وثقافة المؤسسة. |