Attachments
  
  
Details
  
  
  
  
  
https://www.youtube.com/watch?v=0L7UgWGHV3s
2
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=4_gGIuZhMnw
1
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=E5ez-zy9Ra8
4
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=0Bk8GqB90Tc
6
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=5glXd4Xuj6w
7
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=t2DWf8Umfj8
8
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=rPEHHWSDpZY
9
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=zOZ852yJ9bw
10
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=0g1m9Wh9S8Q
11
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=sespVgSMmaE
12
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=FFpHVrXTYgI
13
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=W0il8XMLCQI
14
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=b1mHxQ3AUaA
15
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=FppIJXTaYlY
16
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=A2i7S06DZwQ
17
1Scopus
  
3
1Scopus
  
https://www.youtube.com/watch?v=DBtQ_MXd_4E&feature=youtu.be
4
1Scopus
  

​WRITING VISION AND MISSION STATEMENTS

Mission Statement
Vision Statement
Items
الرسالة
الرؤية
 
A Mission statement talks about HOW you will get to where you want to be. Defines the purpose and primary objectives related to your customer needs and team values.
A Vision statement outlines WHERE you want to be. Communicates both the purpose and values of your business.
About
(الطريق للوصول إلى الرؤية)
(هدف أو حلم بعيد المدى قابل للتحقق)
 كيفية وصول المؤسسة إلى المكان الذي تطمح أن تكون فيه في المستقبل، كما توضح الأهداف الأساسية الخاصة بتوفير الاحتياجات اللازمة للشركاء وأصحاب المصلحة.
هو تصور واضح عما تطمح أن تصل إليه المؤسسة في المستقبل، ومرتبطة بأهداف العمل والقيم الجوهرية.
It answers the question, “What do we do? What makes us different?”
It answers the question, “Where do we aim to be?”
Answer
من نحن؟ ماذا نعمل؟ ما يميزنا عن المؤسسات الأخرى (الميزة التنافسية)؟
إلى أين تطمح المؤسسة أن  تصل في المستقبل؟
A mission statement talks about the present leading to its future.
A vision statement talks about your future.
Time
الحاضر الذي يؤدي إلى المستقبل (تحقيق الحلم).
حلم مراد تحقيقه وإنجازه في المستقبل.
It lists the broad goals for which the organization is formed. Its prime function is internal; to define the key measure or measures of the organization's success and its prime audience is the leadership, team and stakeholders.
It lists where you see yourself some years from now. It inspires you to give your best. It shapes your understanding of why you are working here.
Function
توضع غايات عامة رئيسية تبين الهدف من إنشاء المؤسسة، تتضمن معايير ومقاييس لمدى نجاح المؤسسة داخلياً، وتحدد الفئة المستهدفة (الإدارة العليا، والشركاء، وفريق العمل).
توضح " أين ترى المؤسسة نفسها في المستقبل؟ وضرورية لتحفيز المؤسسة وفريقها لبذل أقصى طاقاتها للوصول إلى ما  تتطلع وتسمو إليه.
Your mission statement may change, but it should still tie back to your core values, customer needs and vision.
As your organization evolves, you might feel tempted to change your vision. However, mission or vision statements explain your organization's foundation, so change should be kept to a minimum.
Change
قد تتغير صيغة الرسالة، على شرط أن تبقى مرتبطة بالرؤية، القيم الجوهرية، واحتياجات الشركاء.
كلما اقتربت المؤسسة من تحقيق الحلم، كلما رغبت في تغيير الرؤية لكن بالحد الأدنى، على أن تكون مرتبطة بأهداف العمل والقيم الجوهرية
What do we do today? For whom do we do it? What is the benefit? In other words, Why we do what we do? What, For Whom and Why?
Where do we want to be going forward? When do we want to reach that stage? How do we want to do it?
Developing a statement
ماذا  نقدم؟ وما القيمة المضافة الذي نقدمه؟ ولمن نقدمه (الفئة المستهدفة)؟
أين تطمح المؤسسة أن تكون في المستقبل؟ ومتى؟ وكيف تصل إلى هناك؟
Purpose and values of the organization: Who are the organization's primary "clients" (stakeholders)? What are the responsibilities of the organization towards the clients?
Clarity and lack of ambiguity: Describing a bright future (hope); Memorable and engaging expression; realistic aspirations, achievable; alignment with organizational values and culture.
Features of an effective statement
 
توضيح الغاية من تأسيس المؤسسة والقيم الجوهرية، ومن هم الشركاء الرئيسين للمؤسسة (الفئة المستهدفة)؟ ومسؤوليات المؤسسة تجاههم ؟
واضحة ذات دلالة، جذابة، يمكن حفظها بسهولة، واقعية قابلة للتطبيق في المستقبل، مرتبطة بالقيم الجوهرية وثقافة المؤسسة.
 
تم إعداد هذا الملخص وترجمته بالرجوع إلى الوثيقة التالية مع التصرف: